“Gemeenten die acties op touw zetten om bij gemeenteraadsverkiezingen zo veel mogelijk inwoners naar de stembus te lokken, kunnen daar net zo goed mee stoppen”. Niet bepaald een motiverend onderzoeksresultaat. Maar herindelingsverkiezingen organiseren zonder dat je mee kunt liften op landelijke verkiezingspubliciteit was voor gemeente Land van Cuijk ook geen optie. (En eigenlijk was de drang om het tegendeel te bewijzen ook best groot). Dus werd Richtingmakers gevraagd om mee te denken met een toffe campagne om tóch meer stemmers naar de stembussen te trekken.
Zoals gezegd zijn de Richtingmakers soms wat eigenwijs. Net als de twee griffiers, communicatieadviseurs en partijvoorzitters trouwens. Want met elkaar hebben we de lat behoorlijk hoog gelegd: een opkomst van 60% was het doel. Er kwam een gedegen plan van aanpak: één campagne look & feel met de slogan: Wie geef jij jouw stem? Met een inzet op cross mediale middelen, extra tijd, geld en energie naar jongeren en acties waarmee we ‘netjes buiten de lijntjes kleurden’. Gebaseerd op het good old AIDA-model: de tijd nemen om bewustwording te creëren en uiteindelijk die 60% van de kiesgerechtigden naar de stembus trekken.
Met elkaar hebben we een hoop toffe acties en middelen bedacht. Een greep:
Heel eerlijk: die 60% hebben we niet gehaald. Wél had de gemeente Land van Cuijk veruit de hoogste opkomst (50%) vergeleken met 4 andere gemeenten met herindelingsverkiezingen. En daar zijn we stiekem natuurlijk wel echt heel trots op. En wat we ook gaaf vinden, is dat het gelukt is om Jaïro Ferweda te strikken voor een reportage voor Jinek. Het doel hebben we dus niet gehaald, de weg er naartoe was waardevol dankzij een betrokken en hecht team en het resultaat was uiteindelijk toch om over naar huis te schijven!
Heel eerlijk: die 60% hebben we niet gehaald. Wél had de gemeente Land van Cuijk veruit de hoogste opkomst (50%) vergeleken met 4 andere gemeenten met herindelingsverkiezingen. En daar zijn we stiekem natuurlijk wel echt heel trots op. En wat we ook gaaf vinden, is dat het gelukt is om Jaïro Ferweda te strikken voor een reportage voor Jinek. Het doel hebben we dus niet gehaald, de weg er naartoe was waardevol dankzij een betrokken en hecht team en het resultaat was uiteindelijk toch om over naar huis te schijven!