Altijd leuk als oude bekenden weer bij ons aankloppen. Dat deed ook het NCJ. Hun vraag? Hoe normaliseren we het vragen om hulp en het delen van zorgen van (kwetsbare) aanstaande ouders. En dan graag met een kleine, krachtige, impactvolle campagne. Plus haalbaar (lees realistisch). Klinkt simpel. Maar het beperkte budget uit een VIMP-subsidie vroeg om het maken van scherpe keuzes in doelgroep, middelen en kanalen.
Allereerst: raak schieten lukt alleen als je eerst nadenkt over waarop je mikt. Om de juiste richting te bepalen, slaan we een grondig, buitenstebinnen voortraject dan ook nooit over. Dat werd inlezen, een werksessie met het projectteam, gesprekken met zwangeren, kwetsbaar of niet. Zo ontstond bij ons de vraag: is er eigenlijk wel aandacht voor kwetsbaarheid op alle platforms, apps en sites die zwangeren gebruiken? Het antwoord: nauwelijks! Schaamte, wantrouwen tegen hulpverlening en trots blijken een enorme drempel om kwetsbaarheid te tonen. Ons advies voor de campagne werd daarom: ‘maak ruimte voor kwetsbaarheid door aandacht voor het eerlijke verhaal’. De hashtag #eerlijkzwanger was geboren (sorry voor de woordspeling).
Allereerst: raak schieten lukt alleen als je eerst nadenkt over waarop je mikt. Om de juiste richting te bepalen, slaan we een grondig, buitenstebinnen voortraject dan ook nooit over. Dat werd inlezen, een werksessie met het projectteam, gesprekken met zwangeren, kwetsbaar of niet. Zo ontstond bij ons de vraag: is er eigenlijk wel aandacht voor kwetsbaarheid op alle platforms, apps en sites die zwangeren gebruiken? Het antwoord: nauwelijks! Schaamte, wantrouwen tegen hulpverlening en trots blijken een enorme drempel om kwetsbaarheid te tonen. Ons advies voor de campagne werd daarom: ‘maak ruimte voor kwetsbaarheid door aandacht voor het eerlijke verhaal’. De hashtag #eerlijkzwanger was geboren (sorry voor de woordspeling).
#eerlijkzwanger dus. Groot bereik tegen een relatief klein budget? Dat deden we met een Instagram-campagne die naadloos aansluit bij de belevingswereld van zwangeren in de leeftijd 20-35 jaar. Want waar staan de socials mee vol? Roze-wolken-foto’s van zwangere vrouwen. Het perfecte plaatje.
De basis van #eerlijkzwanger werd dan ook een zwangerschapsshoot. Met glamourfoto’s van de zwangeren (en hun partners). Maar óók pure, eerlijke, kwetsbare foto’s, die de andere kant van een zwangerschap laten zien. De eerlijke kant, samen met de eerlijke verhalen. Waarin de zwangeren open zijn. Niet over zwangerschapskwaaltjes, die kennen we. Maar over geldzorgen, twijfels en onzekerheden. Want dat blijkt nog een taboe.
De foto’s met quotes waren 4 weken lang te zien op Instagram. Op www.eerlijkzwanger.nl zijn nog steeds alle eerlijke verhalen te lezen. De boodschap was bewust laagdrempelig: praat erover! Met tips bij wie je allemaal terecht kunt. Verloskundigen kregen posters om op te hangen in hun praktijk en zo het gesprek te stimuleren. En voor de nodige media-aandacht hebben we een ‘blije doos’ voor mediapartners van NCJ samengesteld. Met voldoende middelen voor alle kanalen. Digitaal en print.
Projecten doen we altijd sámen met jou. Het delicate thema en niet onbeperkte budget maakten dat we strak met koppen bij mekaar & hand in hand optrokken. Het NCJ was de onmisbare verbinder met de doelgroep. De grootse gedachte van NCJ versmalden we tot een handzaam, uitvoerbaar en effectief idee. En door alle energie daarop te richten, zorgden we ervoor dat er echt iets gebéurde.
Met #eerlijkzwanger hebben we online echt iets in beweging gezet. Het creëren van media-aandacht was onderdeel van de campagne. Hoewel we overtuigd waren van onze aanpak en de actualiteit van het thema, zijn we trots dat platforms als How About Mom, 24Baby en Famme het thema hebben omarmd. Ook van het resultaat van slechts 1 maand campagne moesten we even blozen: ruim 70.000 unieke accounts bereikt, 1387 bezoekers op de landingspagina, 166 doorkliks naar informatiebronnen.
Projecten doen we altijd sámen met jou. Het delicate thema en niet onbeperkte budget maakten dat we strak met koppen bij mekaar & hand in hand optrokken. Het NCJ was de onmisbare verbinder met de doelgroep. De grootse gedachte van NCJ versmalden we tot een handzaam, uitvoerbaar en effectief idee. En door alle energie daarop te richten, zorgden we ervoor dat er echt iets gebéurde.
Met #eerlijkzwanger hebben we online echt iets in beweging gezet. Het creëren van media-aandacht was onderdeel van de campagne. Hoewel we overtuigd waren van onze aanpak en de actualiteit van het thema, zijn we trots dat platforms als How About Mom, 24Baby en Famme het thema hebben omarmd. Ook van het resultaat van slechts 1 maand campagne moesten we even blozen: ruim 70.000 unieke accounts bereikt, 1387 bezoekers op de landingspagina, 166 doorkliks naar informatiebronnen.