Gebruik jij Google nog voor al je zoekopdrachten of ben je overgestapt naar ChatGPT of een andere AI-tool? Zelfs als je wél Google gebruikt, is de kans groot dat het eerste antwoord dat je krijgt door AI is gegenereerd.
Dit laat zien hoe belangrijk de rol van AI inmiddels is. Ook, of misschien wel juist, in communicatie. Voor communicatieprofessionals betekent dat één ding: meebewegen.
AI kan fouten maken, context missen en je kunt er niet zomaar alle informatie in stoppen, privacygevoelige of vertrouwelijke gegevens bijvoorbeeld. Bovendien ontbreekt vaak dat beetje empathie of humor (laat staan onze eigen humor 😉).
Bij Richtingmakers zien we AI als duwtje in de rug. AI is de vliegende start; de landing doen wij. Het is dus geen vervanger van creativiteit of van ons werk, maar een verlengstuk ervan: een frisse blik of een eerste zetje op maandagochtend.
- Teksten versnellen. We vragen ChatGPT of Gemini om een eerste opzet of samenvattingen van lange documenten. Maar AI schrijft vaak hetzelfde. Wij geven een tekst uiteindelijk een persoonlijk tintje.
- Meedenken. We zetten AI ook in als sparringpartner voor ideeën of invalshoeken.
- Visuals en audio creëren. Het genereren van een gigantische kunstharing midden in Vlaardingen? Geen probleem voor AI én perfect om het gesprek over participatie te prikkelen. Of wat dacht je van automatische ondertiteling bij video’s of voice-overs via ElevenLabs? Bij dat laatste nemen we bijvoorbeeld een klein stukje stem op van iemand, dat we daarna onder elke video kunnen gebruiken. Zo hoeft die persoon niet telkens het hele script opnieuw in te spreken, wat veel tijd scheelt. Wel wordt hier meteen duidelijk: AI is nog niet perfect. Lange zinnen zijn lastig voor intonatie en uitspraak, maar AI leert snel en verbetert continu.
De vraag is niet óf je AI gebruikt als communicatieprofessional, maar hóe. Want waarom kostbare tijd verspillen aan iets wat een tool in tien seconden kan? AI kan processen versnellen en ideeën aanreiken, maar de koers bepalen, strategische keuzes maken en verhalen laten landen: dát blijft werk voor communicatieprofessionals.
AI helpt ons op weg, maar het verschil maken wij en dat blijft juist het leukste van ons vak.
